Ztráta hodnoty společnosti Snapchat se děje téměř tak rychle, jako mizí její zprávy. Sociální sít s hodnotou 16 miliard dolarů v úterý oznámila, že ve druhém čtvrtletí její tržby klesly a její tržní kapitalizace se propadla téměř o pětinu.
Od svého IPO v roce 2017 akcie klesly průměrně o 13 % ročně. Možná je čas přehodnotit budoucnost Snapchatu. Akcionáři však mají složitou pozici, šéf Evan Spiegel má téměř úplnou kontrolu nad společností.
Snapchat stále bojuje o peníze od inzerentů, což je znepokojující trend pro relativně mladou společnost. Tržby za druhé čtvrtletí klesly o 4 % ve srovnání s předchozím rokem na 1 miliardu dolarů a výhled pro třetí čtvrtletí není o moc lepší. Společnost očekává, že tržby zůstanou nezměněny nebo se sníží o 5 %. To ale nebylo vždy tak – a nemusí to tak zůstat. Snapchat se dlouhou dobu dokázal výrazně předčit růstu tržeb společnosti Meta Platforms, když od konce roku 2018 do roku 2022 zvýšil své tržby čtyřnásobně, zatímco tržby giganta Marka Zuckerberga v hodnotě 755 miliard dolarů, který zveřejňuje výsledky ve středu večer, se zvýšily asi dvakrát. Problém je však v tom, že Spiegel dosud nenalezl životaschopný obchodní model, a to se stalo mnohem větším problémem na konkurenčnějším trhu s reklamou. Například počet denně aktivních uživatelů ve čtvrtletí vzrostl o 14 % na 397 milionů, což představuje již 18 po sobě jdoucích čtvrtletí růstu. Není důvod, proč by Spiegel nemohl uspět.
Spiegel by mohl snížení hodnoty společnosti přičítat klidnějšímu akciovému trhu, a na tom je něco pravdy. Když se tehdy 26letý spoluzakladatel Snapchat rozhodl pro IPO, společnost, jejíž nabídka byla nadhodnocená desetkrát, slibovala, že se stane novým Facebookem. To se ale nestalo. Problém je však v tom, že Snapchatu se nepodařilo splnit ani to nejmenší. Pokud vezmeme cenu IPO 17 dolarů za akcii a předpokládáme, že investoři do akcií očekávají návratnost kolem 15 % ročně, trochu více než Meta’s 13 % za stejné období, akcie Snapchatu by měly být stát přibližně 37 dolarů, celkové hodnotě 60 miliard dolarů. Společnost se sídlem v Kalifornii potřebuje nový plán a prodej může být na stole. Problém je, že Spiegel ji ovládá prostřednictvím hlasových akcií a tak tomu je od IPO. Akcionáři Snapu pouze protestovat.