Pozorujete-li chvíli automobily projíždějící kolem vás, zjistíte, že se zrovna nejedná o plejádu rozmanitých barev. Ulicím již dlouho vládne bílá a černá, které notně doplňuje šedá a stříbrná. Jak vypadá aktuální světový žebříček prodejů barev karosérií a proč tomu tak je?
Mírně rostou veselejší barvy
Achromatické barvy již několik let dominují celosvětovým prodejům, nicméně podle aktuálního reportu společnosti BASF se paleta barev nových automobilů rozšiřuje. V současné době mírně narůstá žlutá, oranžová, zelená a fialová.
Na druhou stranu podíl achromatických barev je stále obrovský. Celých 39 % ukousla bílá, černé patří 18 %, šedé 16 % a stříbrné 8 %. Následují chromatické odstíny – modrá (necelých 8 %), červená (5 %) a okolo jednoho procenta patří zelené, hnědé, oranžové, žluté, béžové a fialové. Ostatní odstíny dosáhly jen zanedbatelného podílu.
Pokud se podíváme detailně na světovou statistiku, nejvíce se z chromatických barev daří modré v Evropě, kde drží podíl 11 % a přeskočila dokonce i stříbrnou. Naopak nejméně rozmanití jsou zákazníci v Asii, kteří v 45 % případů volí bílou.
Co ovlivňuje prodeje barev?
Nutné je však dodat, že aktuální žebříček neodráží jen vkus zákazníků. Například ženy vybírají barvu vozu například dle praktičnosti a bezpečnosti, muži chtějí mít ve své garáži barvu ladící k danému typu vozu. Nicméně prodejnost barev těmto parametrům neodpovídají.
Obrovský vliv na žebříček má samozřejmě výrazný podíl prodaných vozů korporacím, které do svých flotil zpravila kupují vozy buďto firemních barev nebo zkrátka ten odstín, který vyjde cenově nejvýhodněji. A právě cena je důležitým faktorem při nákupu vozidla soukromými klienty. Chromatické barvy bývají často dražší než achromatické, a tak si mnoho klientů zkrátka koupí vůz podle ceny. Přihlédnout je také nutné k nabídkám skladových vozů, jejichž barevná paleta bývá rovněž omezená.