Letošní MS ve fotbale bude bez piva! Katar nečekaně zakázal prodej alkoholu na stadionech.

Světová fotbalová federace FIFA v pátek oznámila, že na stadionech katarského mistrovství světa ve fotbale se nebude prodávat alkoholické pivo, což u některých příznivců vyvolalo pochybnosti o tom, zda je hostitelská země schopna splnit sliby dané fanouškům.

Oznámení přišlo dva dny před nedělním výkopem mistrovství světa, které se jako první koná v konzervativní muslimské zemi s přísnou kontrolou alkoholu, jehož konzumace je na veřejnosti zakázána.

„Na základě jednání mezi orgány hostitelské země a FIFA bylo rozhodnuto zaměřit prodej alkoholických nápojů na Festival fanoušků FIFA, další místa pro fanoušky a licencovaná místa a odstranit prodejní místa piva z obvodu stadionů mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru,“ uvedl mluvčí FIFA v prohlášení.

Anglická asociace fotbalových fanoušků uvedla, že toto rozhodnutí vyvolává obavy ohledně schopnosti Kataru splnit sliby dané hostujícím fanouškům v oblasti „ubytování, dopravy nebo kulturních záležitostí“.

Katarští organizátoři turnaje již několik let tvrdí, že alkohol bude pro fanoušky na turnaji volně dostupný.

„Někteří fanoušci mají rádi pivo na zápase a někteří ne, ale skutečným problémem je obrat na poslední chvíli, který vypovídá o širším problému – naprostém nedostatku komunikace a jasnosti ze strany organizačního výboru vůči fanouškům,“ uvedla asociace v prohlášení na Twitteru.

Katar, nejmenší země, která pořádá mistrovství světa ve fotbale, se připravuje na očekávaný příjezd 1,2 milionu fanoušků během měsíc trvajícího turnaje, což je více než třetina ze 3 milionů obyvatel tohoto arabského státu v Perském zálivu.

Budweiser, hlavní sponzor mistrovství světa ve fotbale, patřící výrobci piva AB InBev, měl prodávat alkoholické pivo výhradně v okruhu kolem každého z osmi stadionů tři hodiny před a jednu hodinu po každém zápase.

„Některé z plánovaných akcí na stadionech se nemohou uskutečnit kvůli okolnostem, které nemůžeme ovlivnit,“ uvedl AB InBev v prohlášení.

Někdo ze společnosti situaci shrnul jadrněji. „No, je to trapné…“ stálo v příspěvku na oficiálním účtu Budweiseru na Twitteru. Komentář, který byl následně smazán, odvysílala BBC jako screenshot.

Budweiser je sponzorem mistrovství světa ve fotbale od roku 1985, tedy od roku před konáním šampionátu v Mexiku. Pro rok 2022 spustil svou dosud největší kampaň, která zahrnuje aktivity pro značku Budweiser a další značky na více než 70 trzích a v 1,2 milionu barů, restaurací a maloobchodních prodejen.

Mistrovství světa ve fotbale obvykle zvyšuje spotřebu piva a belgický výrobce značek jako Stella Artois a Corona chce zjevně profitovat z milionů dolarů, které platí za sponzorství.

Uvedl však, že tyto zisky nebudou pocházet ze spotřeby v místě konání akce, ale z fanoušků, kteří ji sledují v televizi.

„Organizátoři turnaje oceňují pochopení a trvalou podporu společnosti AB InBev našemu společnému závazku uspokojit během mistrovství světa ve fotbale všechny,“ uvedli v prohlášení.

Zdroj: Reuters.com